In veel scholen zien we dat het taalonderwijs sterk verkaveld is, waarbij de verschillende deelvaardigheden zoals spreken en schrijven in aparte lessen worden
behandeld. Hierdoor hebben leerlingen minder kansen om taal te gebruiken als een middel om met anderen te communiceren.
Onderzoekers Chiel van der Veen (VU) en Renske Brouwer (UU) hebben in hun onderzoek een integrale aanpak ontwikkeld voor schrijf-, spreek- en leesvaardigheid.
Binnen betekenisvolle thema’s gaan leerlingen aan de slag met het schrijven van eigen, overtuigende teksten. Om tot die teksten te komen gaan de leerlingen met elkaar in gesprek en lezen ze verschillende teksten. In die gesprekken en tijdens het lezen van teksten verzamelen ze argumenten die zij in hun tekst verwerken.
Zodra de leerlingen een eerste versie van hun tekst hebben geschreven, gaan ze hierover met elkaar in dialoog. De schrijver leest de tekst voor, de lezers
geven feedback (adviseren). Niet op punten en komma’s, maar op de inhoud: Hoe kan jij je argumenten nog overtuigender overbrengen.
Na dit gesprek reviseert de schrijver haar of zijn tekst.
Het onderzoek loopt nog, maar zij verwachten dat dialogisch schrijven de kwaliteit van geschreven teksten en de gesprekken in de klas kan verbeteren.
Chiel en Renske verzorgen een interactieve workshop waarin ze theorie behandelen, bevindingen uit hun onderzoek delen, korte videoclips bekijken en concrete handvatten geven om aan de slag te gaan met dialogisch schrijven in jouw klas of school.
Na deze workshop ken je de belangrijkste principes van dialogisch schrijven en ga je naar huis met concrete handvatten en materialen om dialogisch schrijven in jouw praktijk te implementeren.
Wil jij dat ook?
Schrijf je dan nu in voor deze workshop op de OGO-conferentie van 16 maart en maak tot 1 november nog gebruik van de vroegboekkorting.