Gratis download: OGO Special bij tijdschrift Didactief (januari 2013)
Publicaties van em. prof. Bert van Oers vind je hier.
- Bakker, H. (2015). OGO en beleid: laveren tussen ‘droom en daad’. Zone, 14(3), 25 – 27.
- Bakker, H., & van der Veen, C. (2008). Learning apart together. Een LIO-stage op een OGO-school. Zone, 7(4), 20-22.
- Bakker, H., & Bos, H. (2018). Zonder relatie geen prestatie. Zone, 17(2), 6-7.
- Blankman, M. (2007). Aardrijkskunde en ontwikkelingsgericht onderwijs. Rapport. InHolland Hogeschool
- Carpay, J. Developmental Education: from Vygotsky to Davydov. A short reflection on curriculum studies in Russia. Eigen uitgave.
- Carpay, J. (1994). Een school voor toekomstige burgers. Tekst van de derde Langeveld-lezing, gehouden op 20 april 1994 in de Pieterskerk te Utrecht. Eigen uitgave.
- Carpay, J. (1997). Omzien in verwondering. Causerie gehouden op de oprichtingsconferentie van de Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs ‘Goed onderwijs, een kwestie van samenwerking’, ‘s-Hertogenbosch, 24 mei 1997.Eigen uitgave.
- Carpay, J. (1998). Toen en nu. De geschiedenis van het ontwikkelingsgericht onderwijs. Vernieuwing, 57(5/6).
- De Haan, D. (2011). Persoonsvorming en Ontwikkelingsgericht Onderwijs. In: Essays over vorming in het onderwijs(pp. 23-34). Den Haag: Onderwijsraad.
- De Jong, U., Ledoux, G., Emmelot, Y., & Roeleveld, J. (2009). Opleiden in de School. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Universiteit van Amsterdam (SCO-rapport nr. 809, projectnummer 40241).
- Dobber, M. (2014). Een interview met Monique Volman. Zone, 13(4), 30-31.
- Drost, H. (2012). Onderzoekend en betekenisvol leren. In de bovenbouw van het basisonderwijs. Windesheim: Lectoraat Pedagogische Kwaliteit van Onderwijs
- Fijma, N., & Wardekker, W. L. (2009). Wat betekent ontwikkelingsgericht onderwijs voor de lerarenopleiding? In M. Hogenes, F. Teunissen, & W. Wardekker (Eds.), Opleiden in ontwikkelingsgericht perspectief (pp. 1-15). Van Gorcum.
- Fijma, M., & Dobber, M. (2011). Educatief partnerschap binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Zone, 10(4), 31.
- Helms-Lorenz, M., & Jong-Heeringa, J. L. D. (2006). Ontwikkelingsgericht Woordenschatonderwijs: De implementatie en effecten bij Marokkaanse kleuters. s.n.
- Janssen-Vos, F., Van Oers, B. & Schiferli, T. (2002). Eén voor één maar niet alleen. In: Van Oers, B., Janssen-Vos, F., & Schiferli, T. Jonge kinderen in risicosituaties. Enkele bijdragen vanuit de ontwikkelingsgerichte pedagogiek aan theorie en praktijk (pp. 25 – 40) Utrecht: APS/Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
- Kaptein, E. (…). Hij komt, hij komt… Een feest van betekenis. Eigen uitgave.
- Kuipers, E., & Voorn, R. (2011). Een koffer vol kennis. De Wereld van het Jonge Kind, … 13-16.
- Miedema, S. (1999). Identiteit in drievoud en ontwikkelingsgericht onderwijs. Nieuwsbrief Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs, (4), 21-31.
- Nelissen, J., Van Oers, B., Pompert, B., & Ruis (Red.), P. (1998). Spelend rijk. Themanummer Vernieuwing over “Ontwikkelingsgericht Onderwijs”, 57, (5/6), …
- Poland, M. (2009). Taalachterstanden in OGO? Zone, 8(2), 3.
- Poland, M. (2008). Over wat OGO ons brengt…. Zone, 7(2), 20-22.
- Poland, M., Van Oers, H. J. M., & Terwel, J. (2010). Effecten van het leren schematiseren van jonge leerlingen op hun latere prestaties in het reken-wiskundeonderwijs. Pedagogische studiën, 87(2), 105-117.
- Poland, M. (2007). Samenwerkend leren in de onderbouw van het ontwikkelingsgericht onderwijs. De Wereld van het Jonge Kind, 35(4). 123-126.
- Pols, W. (2000). John Dewey: een pleidooi voor ontwikkelingsgericht onderwijs. Vernieuwing, 10, 15-17.
- Pompert, B., & Koster, G. (2017). Thema’s en Taal: een paar apart! 31ste Conferentie Onderwijs Nederlands, 32-35.
- Pompert, B. & Roegholt, S. (1998). Ontwikkelingsgericht onderwijs. Een kans op goed onderwijs. Eigen uitgave.
- Pompert, B. (2012). Het moet een beetje meer zijn. De Wereld van het Jonge Kind, … 12-15.
- Snoek, M., & van den Herik, M. (Eds.) (2012). Onderzoeksmatig werken en ontwikkelen in een ontwikkelingsgerichte academische opleidingsschool: praktijkkennis van en voor onderzoeksbegeleiders vanuit de Academische Opleidingsschool ASKO. (Versie 1.2 ed.) Hogeschool van Amsterdam, Onderwijs en Opvoeding.
- Smit, F., Driessen, G., Sluiter, R., & Brus, M. (2008). Ouders en innovatief onderwijs Ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie op scholen met vormen van ‘nieuw leren’. Radboud Universiteit Nijmegen
- Snoek, M., & Hallink, H. (2015). Tijd voor een ontwikkelingsgericht curriculum: startende leraren anders begeleiden. Van Twaalf tot Achttien,…, 10-12.
- Steegstra, F. (…). De natuur als methode. Eigen uitgave.
- Tanis, M., Dobber, M., Zwart, R. C., & Van Oers, B. (2014). Beter leren door onderzoek. Hoe begeleid je onderzoekend leren van leerlingen? Vrije Universiteit Amsterdam.
- Van Schaik, M. (2010). Evenveel kennis, maar creativer. Onderzoek naar OGO aanpak op het VMBO. Zone, 9(2), 20-22.
- Wardekker, W. L. (2016). OGO en identiteitsvorming. Zone, 15(1), 11-12.
- Van Baekel-Kan, M. (2008) Taal doe je samen. Woordenschatdidactiek in een OGO praktijk. De Wereld van het Jonge Kind,…, 14-16
- Van Beek, W. (2010). Een vloed aan woorden. Zinken en drijven in Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Onderzoek en taal in groep 1 en 2 op basisschool de St. Lucas Amsterdam. Amsterdam/Alkmaar: Expertisecentrum Wetenschap & Techniek Hogeschool van Amsterdam & Lectoraat Ontwikkelingsgericht Onderwijs Hogeschool Inholland.
- Van der Veen, C. (2011). Spelen in de bovenbouw, onderzoeken in de onderbouw. Zone, 10(2), 4-7.
- Van der Veen, C., & Bruin, T. (2010). Van prototype tot écht spel. Kinderen in de rol van spelletjesontwerper in een onderzoeksgemeenschap. Jeugd in School en Wereld, 95(3), 12-15.
- Van der Veen, C., Dobber, M. & Van Oers, B. (2103). Ontwikkelingsgericht Onderwijs… Werkt dat? De belangrijkste onderzoeksresultaten bezien. Zone, 12(4), 8-12.
- Van der Veen, C., & Slob, L. (2012). Jonge onderzoekers met internet als informatiebron: Vaardigheden die jongens en meisjes inzetten bij het zoeken op het web. Vrije Universiteit Amsterdam.
- Van der Veen, C., & Van Oers, B. De Cultuurhistorische Onderwijspedagogiek als narratief : Een reflectie op 50 jaar theorie-gestuurde praktijkvernieuwing in het onderwijs. Pedagogiek, 39(3), 291-309. doi: https://doi.org/10.5117/PED2019.3.003.VAND
- Van der Veen, C. (2013). Opbrengstgericht werken, een koud kunstje? Villa Kakelbont als good practice. Zone, 12(1), 10-12.
- Van der Veen, C. (2013). Faits Divers. Didactief Special Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Didactief, 43(1), 6-7.
- Van der Veen, C., van der Wilt, F., & Neering, L. (2020). Goede gesprekken in Ontwikkelingsgericht Onderwijs door de MODEL2TALK interventie. In P. Sins, & R. Berends (Eds.), Overbruggen: Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek Saxion Progressive Education University Press.
- Van der Wilt, F. (2019). Hoe kan er formatief getoetst worden binnen programmagericht en ontwikkelingsgericht taalonderwijs? Den Haag: NRO Kennisrotonde
- Van Dijk, I. M. A. W. (2001). 19 rode appels en 1 paarse koe: de cultuur-historische theorie op de AERA. Nieuwsbrief Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs, (9), 9-11.
- Van Schaik, M. (2018). Ontwikkelingsgericht onderwijs ontwikkelen.
- Volman, M. (2006). Het ‘nieuwe leren’: oplossing of nieuw probleem? Pedagogiek, 26(1), 14-25.
- Volman, M. L. L. (2004). Nieuwe leerconcepten in het VMBO en Ontwikkelingsgericht Onderwijs: familie of verre vrienden. Zone, 3(2), 4-7.
- Volman, M. L. L., & Wardekker, W. L. (2008). Burgerschapsvorming in ontwikkelingsgericht onderwijs. Zone, 7(1), 4-7.
Onderzoek door studenten
- Alting, J. (2016). Leerlingeninitiatieven leiden tot kennisgroei. NHL Stenden Hogeschool: Bacheloronderzoek
- Constant, A. (2008). Oriëntatie op Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Het oriëntatietraject van een speciale school voor basisonderwijs. Universiteit Utrecht: Masteronderzoek
- Dekker, S. (2019). Het versterken van zelfregulatie bij leerlingen in het basisonderwijs. InHolland Alkmaar: Bacheloronderzoek
- Steeman, J. (2009). Onderzoeken in studiegroepen als interventie voor schoolontwikkeling. Hogeschool van Amsterdam: Onderzoeksverslag
- Van der Veen, C. (2010). Towards abstract thinking in a Fifth Dimension site: children taking the role of junior editor at a news-paper. Vrije Universiteit Amsterdam: Masteronderzoek
- Van Drie, E. (2010). Hoe OGO-minded ben jij? Afstudeeronderzoek naar werving, selectie en behoud van OGO-leerkrachten. Christelijke Hogeschool Ede: Bacheloronderzoek
- Van Trigt, S. (2011). Opbrengstgericht spellingonderwijs op een OGO-school. Fontys Hogeschool Tilburg: Masteronderzoek
- Wilshaus, R. (2006). Maak het waar! Een onderzoek naar de aansluiting van ontwikkelingsgerichte basisbasisscholen op het voortgezet onderwijs in Amsterdam. Vrije Universiteit Amsterdam: Masteronderzoek
Praktijkbijdragen
- Grutters, L. (2023). De kracht van verhalen vertellen. 2023-02 De kracht van verhalen!
- Westra, S. (2023). Een lekkere start op SBO de Windroos. 2023-02 Een lekkere start op SBO de Windroos
- Grutters, L., Reijrink, A. en Westra, S. (2023). We mogen weer! OGO-netwerk Nijmegen. 2023-02 We mogen weer! (OGO-netwerk Nijmegen)